#ElectricRunning ep. 2: mitul “este gratuit să încarci mașina electrică” vs. costurile reale de încărcare

Niște informații care trebuie punctate: nu mă pricep la mașini, până acum singurele review-uri pe care le-am făcut au fost la produse de alergare (pe canalul de Youtube 321sport sunt câteva zeci de video-uri acolo). În 2020 m-am hotărât să îmi iau mașină electrică. Motivul este simplu: cred că este the next big thing, iar ideea de electric versus diesel m-a încântat din prima.

Pe 16 august 2021 am luat mașina. Seria #ElectricRunning este un proiect 321sport despre alergare și mașini electrice (am văzut că e “pe trend” ca-n pozele de prezentare ale mașinilor electrice să apară alergători, așadar dacă n-o să vorbească Restivan de la 321sport despre asta, cine o s-o facă?). Articolele vor aborda întrebările pe care și le pune orice om interesat de subiect, trecute prin filtrul experienței personale.


Există un mit promovat de multă lume: este gratuit să mergi cu mașina electrică pentru că sunt multe stații care oferă acest serviciu fără cost. Dar atunci când te gândești la achiziția unei mașini electrice, îți recomand să nu iei în calcul această idee. Mai jos urmează câteva explicații pe tema asta.

Stațiile gratuite

Ele există, nu sunt un mit. În special lanțurile mari de retaileri oferă încărcare gratuită pentru consumatori (Kaufland, Lidl, Penny, Ikea, Dedeman etc.), dar sunt și alte exemple. Este parte din strategia de poziționare pe piață și de aliniere la standardele globale.

Când spun încărcare gratuită, mă refer la costul plătit de consumatorul final. Energia nu este gratuită de la furnizor, așadar toți cei care oferă acest serviciu fără cost, tot plătesc pentru el.

Un exemplu concret: Kaufland a oferit acest serviciu 100% gratuit la început. Ulterior, a apărut obligația de a face cumpărături de minimum 500 lei pe lună din magazinele proprii pentru a beneficia de 5 încărcări gratuite în decurs de 30 zile. Pentru o mașină cu o baterie de 50 kWh, cele 5 încărcări complete ar însemna un total de 250 kWh (un caz utopic, pentru că niciodată mașina nu va ajunge la stație cu 0% baterie). În rețeaua Renovatio, cea pe care o folosește Kaufland, prețul pentru 1 kWh în regim de fast charge (DC) este de 1.95 lei. Asta se traduce într-un cost de 487.5 lei pentru cei 250 kWh care sunt subvenționați de Kaufland pentru cumpărături de minimum 500 lei pe lună. Este lesne de înțeles că această sumă nu este acoperită din marja de profit pentru cumpărături de 500 lei. Chiar dacă Kaufland este printre primele companii care au legat încărcărea gratuită de obligația de a fi client în mod constant, cu siguranță asta se va întâmpla pe viitor și cu alte branduri.

Pe de altă parte, în cazul stațiilor unde momentan încărcarea gratuită nu este condiționată de achiziție, se întâlnesc următoarele situații în mod constant:

  • nu se face check-in pe PlugShare, aplicația care centralizează stațiile de încărcare și furnizează informații în timp real. Pe românește, riști să faci drumul până acolo crezând că sunt libere stațiile, dar să afli la fața locului că sunt ocupate. Așadar pierzi timp.
  • cei care prind loc “rezervă” stația pentru colegii/prietenii lor. Pe românește, dacă cineva a prins stația liberă, își sună prietenii cu mașină electrică și le predau cablul după ce termină încărcarea. Așadar dacă este check-in făcut pe PlugShare cu durata de 1 oră, este posibil ca stația să fie ocupată încă 5 ore. Aceasta este o situație izolată, dar posibilă.
  • șoferii cu mașini Uber/Bolt etc. sunt deseori “abonați” la stațiile gratuite. Pe românește, cel mai bun profit se întâmplă atunci când costurile de “combustibil” sunt gratuite. Iar cum încărcarea este 100% la liber, de ce să nu profite de asta?

Learning: stațiile gratuite există, funcționează bine, dar nu te baza pe ele. Și în nici un caz nu lua în calcul faptul că vei încărca în mod constant fără să plătești. După câteva experiențe în care vei descoperi mașini lăsate în priză timp de 5 ore, cu încărcarea terminată după primele 3 ore, care pur și simplu au blocat stația fără să anunțe, o să îți dai seama că nu merită bătaia de cap pe termen lung.

Prețul real pentru încărcare

Acesta este singurul aspect care ar trebui să te intereseze cu adevărat. Mai ales pentru că internetul este plin de teste de consum comparative: mașină electrică versus mașină cu motor termic. Cum spuneam și mai sus: da, există varianta de încărcare gratuită dacă ai tot timpul și energia pentru așa ceva. Dar dacă ai un program încărcat și știi că poți încărca într-o zi de joi la ora 19:00, mergi direct la o stație contra cost.

Tipuri de încărcare și costuri:

  • Type 1: 230v, la priza clasică, dar obligatoriu cu împământare. Acest tip de încărcare realizat în regim domestic are un cost de aproximativ 0.65 bani / kWh. Se încarcă lent (aproximativ 2 kW / oră), dar asigură durabilitate bateriei și un cost scăzut. Pentru o baterie de 50 kWh încărcată complet, asta se traduce în aproximativ 25 ore de încărcare și un cost de 32.5 lei.
  • Type 2: AC (normal charge), cu valori între 4-5 și 22 kW / oră. Costul per kW este de aproximativ 1.20-1.50 lei (în funcție de provider și în regim de încărcare publică). Pentru aceeași baterie de 50 kWh, încărcarea poate dura între 10 ore (5 kW / oră) și 3 ore (22 kW / oră). Puterea de încărcare depinde în funcție de stație, iar unele mașină acceptă maximum 7, 11 sau 22 kW / oră (dar voi reveni la acest aspect într-un articol ulterior). Oricare ar fi timpul de încărcare, costul va fi de aproximativ 70 lei per încărcare (calculat la un preț mediu de 1.4 lei per kWh).
  • Type 3: DC (fast charge), cu putere de peste 22 kW / oră. Prețurile variază între 1.70 și 2 lei / kWh încărcat, iar eu voi folosi 1.85 lei ca valoare de referință. Durata unei astfel de încărcări este cea mai scăzută, de aproximativ 1-2 ore, deseori chiar și mai repede. Pentru cei 50 kWh ai mașinii, costul de încărcare va fi de 92.5 lei.

Cantitatea de energie este identică pentru cele 3 scenarii de mai sus, singurul lucru care diferă este timpul de încărcare. Spus foarte pe șleau, dacă vrei să încarci repede, este aproape de 3 ori mai scump decât încărcarea lentă.

Însă încărcarea rapidă (DC) făcută în mod constant poate duce la o scădere a duratei de viață a bateriei dacă este făcută până la 100%. În mod normal, producătorii recomandă utilizatorilor să încarce la viteză cât mai mică pentru a prelungi viața bateriei sau, dacă se folosește DC, bateria să fie încărcată până la 80%.

Costuri per 100 km: mașină electrică vs. clasicele cu benzină/motorină

Articolul acesta nu ar avea sens fără comparația clasică, pe care orice om o va face. Vorbim de costuri, dar și de comoditate.

Încep cu diferențele de timp: orice “alimentare” a unei mașini electrice va dura mult mai mult decât pentru una termică. La mașina clasică este simplu: te duci la stație, umpli rezervorul în 2 minute, te duci la casă, plătești și pleci mai departe. La electrică încărcarea necesită planificare, cât și timp. Singura variantă în care o mașină electrică poate concura cu una termică la nivel de comoditate este încărcarea DC (fast charge), care poate avea o durată de sub o oră. Dar chiar și așa, o oră versus 2 minute reprezintă un timp de 30 ori mai mare.

Asta este realitatea și trebuie scrisă negru pe alb.

Acum să trec la cele mai importante: diferențele de cost.

Pentru a calcula corect, trebuie să definim niște valori medii de consum atât pentru mașina electrică, cât și pentru cea termică. Voi folosi un consum de 15 kWh / 100km pentru electrică și 8 litri de combustibil / 100 km pentru mașina termică.

Avem așadar următoarele costuri pentru 100 km la o mașină electrică, în funcție de tipul de încărcare:

  • Type 1, slow charge: 9.75 lei
  • Type 2, AC: 21 lei
  • Type 3, DC: 27.75 lei

Costul pentru mașina termică este relativ simplu, căci un litru de benzină sau motorină este foarte apropiat la momentul scrierii articolului: 8 x 5.70 = 45.6 lei.

Da, este o diferență mare de cost per 100 km între încărcarea slow a mașinii electrice și un consum normal de mașină termică. Însă la nivel de timp, cei 15 kW la priză de 220 se vor încărca în aproximativ 7 ore, pe când alimentarea la pompă cu 8 litri de combustibil va dura câteva minute, inclusiv plata la casă.

Sunt avantaje și dezavantaje care trebuie luate în considerare înainte de a cumpăra o mașină electrică. Așa cum spuneam și în primul articol din seria #ElectricRunning, întotdeauna trebuie să ne raportăm la nevoile și stilul nostru de viață.

Learning: costuri versus timp este o ecuație extrem de importantă. Cântărește foarte clar ce contează pentru tine, ia în calcul toate variantele și fă o decizie rațională.

În afară de costul clasic, este și “costul” generat de fum al mașinilor termice, pe care îl plătim toți.


Urmează noi articole pe tema asta: despre prețuri mașini, dealeri, specificații mașini etc.


Folosește link-ul acesta pentru a vedea toate articolele din seria #ElectricRunning.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed

Meniu