Vine frigul! Cum evităm durerile în gât la alergările pe vreme rece?

Vine frigul! Cum evităm durerile în gât la alergările pe vreme rece?

Ne apropiem cu pași repezi de sezonul rece, așa că este bine ca iarna să ne prindă pregătiți! Există o mulțime de problem care apar odată cu lăsarea frigului: dispare motivația, terenul pe care alergăm devine unul nesigur, iar echipamentul voluminos ne încetinește simțitor. Dar, peste toate asta, unde mai punem și senzația neplăcută pe care o resimțim la nivelul nasului și a gâtului, provocată de aerul rece inspirat în timpul alergării?

Cum ne afectează inspirarea aerului rece?

Aerul rece este de obicei uscat, iar când gâtul se usucă apare durerea. Procesul respirator începe în nas, acolo unde aerul care intră este încălzit, filtrat și hidratat, lucru care facilitează transportul oxigenului către plămâni.

Atunci când respirăm pe gură, tot acest proces este modificat, iar aerul rece și uscat intră în contact direct cu mucoasa, fără a mai fi hidratat. Acest lucru duce la uscarea ei și la spargerea barierei de protecție pentru celulele care formează tractul respirator. Iar asta se traduce, pe scurt, în durere la nivelul gâtului care reprezintă un semnal de avertizare pentru a preveni deteriorarea suplimentară.

Mai mult, dacă respirăm pe gură în timpul alergărilor, aerul inhalat va conține inclusiv particule de praf care pot provoca iritații severe și care pot duce la creșterea secrețiilor și, implicit, la îngreunarea respirației.

Ce trebuie să reținem este că, pentru o funcționare corespunzătoare, sistemul respirator necesită o umiditate de 40%. Chiar dacă nu mereu sunt îndeplinite condițiile optime, este bine să știm la ce să ne așteptăm dacă inspirăm aer uscat pe o perioadă mai mare de timp. Simptomele includ dureri în gât, scurgeri la nivelul nasului, dificultăți la înghițire, voce răgușită și, în cazuri mai severe, dificultăți la respirație.

Toate aceste efecte negative vor influența alergările și vor duce la scăderea performanțelor. În plus, alergătorii pe distanțe lungi pot risca să dezvolte o iritație severă la nivelul gâtului, lucru care poate duce la facilitarea pătrunderii virusurilor, a bacteriilor și a toxinelor din mediu.

Cum ne protejăm de aerul rece?

Este clar că nu putem controla condițiile meteo în care alergăm, însă putem controla modul în care ne pregătim pentru aceste antrenamente. Tocmai de aceea trebuie să ne îmbrăcăm corespunzători, să avem grijă să închidem gura și să respirăm pe nas pentru a încălzi și a hidrata aerul care intră în corp.

Cu toate acestea, este foarte ușor să vorbești despre asta și mai greu de pus în practică. Așadar, la următorul antrenament pe care îl vei avea pe vreme rece, fii atent la toate aceste aspecte și controlează-ți din timp modul în care îți adaptezi respirația. În plus, oferă-ți câteva minute în care să te aclimatizezi în condițiile în care încerci să alergi – fă asta într-un ritm mai lent pentru o durată mai scurtă, apoi crește ușor viteza, astfel încât corpul tău se poată adapta.

Poartă accesorii care să te ajute să încălzești aerul rece pe care îl respiri. Dar evită să folosești o mască de schi, care se poate uda și care va supraîncălzi aerul inhalat, ceea ce va duce la îngreunarea respirației. În schimb, acoperă-ți gura și nasul cu o mască dintr-un material respirabil, care va ajuta la încălzirea și umidificarea aerului.

Și, nu în ultimul rând, chiar dacă este sezonul rece, hidratarea rămâne un aspect super important! Faptul că afară e frig, iar în timpul antrenamentelor nu transpiri la fel de mult ca în toiul verii, asta nu înseamnă că trebuie să uiți de hidratare. Aerul uscat cauzează pierderi de apă, lucru care duce la deshidratare. Așadar, pe vreme rece, cu cât respiri mai mult, cu atât pierzi mai multă apă.

Mai multe detalii despre subiect aici.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

youtube
facebook
instagram
twitter