Robert Hajnal este cel mai bun alergător montan din România și unul dintre cei mai valoroși sportivi din lume. Discuția despre CV-ul lui ar putea fi una foarte lungă, dar motivul pentru care și-a asigurat această titulatură este foarte clar: obținerea locului 2 la UTMB 2018. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu alergarea montană, obținerea locului 2 la UTMB echivalează cu performanța Croației de la Campionatul Mondial de Fotbal 2018, când croații au ajuns până în finala competiției, devenind a doua echipă din lume.
Este posibil să fi auzit în ultima vreme despre sportivi din România că nu au bani pentru a face performanță. Fie că este vorba de fotbal, tenis, atletism sau orice altă formă de mișcare, problema este aceeași. Nu există bani.
Într-o societate ideală, sportivii ar trebui să poată avea liniștea necesară pentru a se concentra pe antrenamente și competiții, iar obținerea fondurilor să fie o sarcină pe care să o aibă fie clubul, fie o agenție specializată pe acest lucru. Dar România nu este o lume ideală, iar deseori sportivilor le revine misiunea de a-și finanța drumul către performanță, un lucru foarte dificil și consumator de resurse, care nu face altceva decât să atragă atenția de la activitatea principală: obținerea performanței. Așa că toți speră să apară de undeva: acea mare sponsorizare, acel contract care să salveze totul, acea finanțare de la stat.
Poate o să sune dur, dar acesta este adevărul: rezultatele nu contează atât timp cât sportivul nu reușește să capitalizeze la nivel de comunicare. În cazul lui Robert, anul 2018 este extrem de important. Toată lumea sportului a vorbit despre rezultatul său de la UTMB, iar alergarea montană a ajuns să fie menționată în unele locuri în care altfel nu ar fi ajuns niciodată: Libertatea, Cancan și altele. Faptul că trail running-ul a făcut subiectul unor știri în tabloidele cele mai citite din România este un lucru imens atât pentru sportul în sine, cât și pentru Robert. Momentele de glorie nu țin mult în viața unui sportiv, însă ele trebuie să ajute la construirea viitorului financiar.
Robert Hajnal are aproape 30 ani și este în preajma apogeului sportiv. Cu siguranță va continua să mai concureze 5-10 ani, însă ce se întâmplă după aceea? Mulți se îndreaptă spre antrenorat, alții se reprofilează. Fundația Olimpică este un ONG care ajută sportivii să se integreze în câmpul muncii după retragere. Cert este că majoritatea sportivilor se lovesc de un zid atunci când termină activitatea competițională și se trezesc în fața unei lumi complet diferite în care trebuie să se descurce folosind alte resurse decât cele fizice. Întrebarea este simplă: cum obții bani după terminarea carierei sportive?
Hagi, Nadia și Năstase sunt printre puținii sportivi care ar putea trăi din sponsorship toată viața. Este foarte posibil ca mulți dintre cei activi să nu fi avut un contract de sponsorship, iar șansele de a obține bugete după retragere scad dramatic din cauza scăderii de vizibilitate. Așa că toți sportivii care nu sunt printre cei enumerați la începutul frazei trebuie să gândească o strategie de business foarte clară pe care o transforme în sursă de venit pe termen lung.
Exemplul Robert
Robert Hajnal face cel mai bun lucru pentru viitorul său: de câțiva ani a început să investească în brandul Robert Hajnal și face acțiuni concrete pentru a dezvolta un business durabil. Unii dintre pașii de mai jos se întâmplă de aproximativ 3 ani (blogul), iar alte acțiuni le implementează imediat după cel mai mare succes sportiv (locul 2 la UTMB), profitând de momentul în care toată lumea vorbește despre performanțele lui.
Pasul 1: și-a deschis un blog pe care scrie constant. Este un canal de comunicare pe care îl deține în totalitate și care nu este afectat de fluctuațiile permanente ale canalelor externe: Facebook necesită investiții de buget pentru a deveni vizibil, canalele de știri sunt în căutare de senzațional și nu menționează întotdeauna oamenii care merită.
Pasul 2: a pornit o academie de trail running (Trail Running Academy) și a început să vândă knowledge-ul pe care l-a acumulat în activitatea competițională.
Pasul 3: a lansat un proiect numit Școala Alergării, prin care duce cursurile Trail Running Academy în mai multe locații din România.
Pasul 4: a lucrat cu echipa The 4th Floor pentru a crea un brand în jurul proiectului Robert Hajnal. Și a ieșit o treabă extraordinară pe care o puteți vedea mai jos.
Care este consecința lansării acestor produse sub brandul Robert Hajnal?
Robert a intuit excelent nevoia oamenilor de a se antrena corect și sustenabil, a pregătit un proiect solid și a început să îl vândă către o audiență care are nevoie atât de sfaturile funcționale, cât și de un climat prietenos din punct de vedere vizual. Sună pompos ultima frază cu acest climat prietenos, nu? Este vorba de brandingul care îmbracă acest proiect și aduce încredere către consumatori, cât și o diferențiere față de alte servicii de antrenamente sportive oferite pe piață. Prin toate aceste acțiuni, Robert a creat un produs propriu pe care îl va putea vinde atât pe durata carierei, cât și după închierea acestuia, asigurând astfel o stabilitate financiară pe termen lung. Iar de aici este loc doar de creștere. Îl felicităm pe Robert pentru munca depusă în acest proiect!
Concluzia: în sport, exact ca în orice alt tip de business trebuie să investești resurse (timp, bani, muncă) pentru a reuși să scoți bani. Faima nu (mai) este de ajuns.
Dacă există interes din partea sportivilor pentru a crea niște workshop-uri în care să ghidăm activitatea de business a proiectelor, vă rugăm să trimiteți un email la adresa start@321sport.ro și vom organiza evenimentele sub umbrela agenției The Sports Architects, care este specializată pe aceste servicii.
2 comentarii. Leave new
Mulțumesc de articol 🙂
Și noi mulțumim pentru inspirație!