Un manifesto împotriva pieței gri: produsele sportive luate prin canale neoficiale

Piața de alergare a crescut vizibil în România în ultimii ani, iar mulți dintre practicanții sportului își doresc să aibă acces la cele mai noi tehnologii. Fie că vorbim despre gadget-uri dedicate alergătorilor (în special ceasuri), fie că vorbim despre echipament propriu-zis, canalele de distribuție neoficiale au devenit din ce în ce mai populare.

Să definim ce înseamnă piața gri: orice achiziție efectuată prin intermediari care nu au autorizație a producătorului. În zona sportivă, piața gri se recunoaște după următoarele abordări în anunțuri: „l-am primit cadou, dar nu am garanție” / „ți-l rezolv eu dacă pățești ceva cu el” / „noi, sigilate, la fel ca în magazin” etc.
În principal singura diferență între canalele oficiale și cele gri este reprezentată de responsabilitatea pentru service.

*inainte de toate, prețul pe canalele gri va fi întotdeauna mai mic decât cel practicat pe canalele oficiale. La prima vedere poate părea tentant un produs cu 30-40% mai ieftin, însă implicațiile sunt mai multe și le tratăm mai jos.

Haideți să vedem ce se întâmplă de fiecare dată când un produs se vinde pe piața gri:

1. Un om care dezvoltă astfel de produse își poate pierde locul de muncă. În spatele fiecărui produs ce implică o anumită tehnologie există un departament de R&D (research & development), iar singura sarcină a unui astfel de angajat este să gândească noua generație în domeniul în care lucrează și, implicit, să ajute sportivii profesioniști și amatori. Motiv pentru care studiază, sintetizează, testează, desenează etc.
Totuși, de ce ar rămâne fără job? O parte din banii pe care consumatorul îi plătește pentru produs (dacă îl cumpără de pe canalele oficiale) sunt redirecționați către departamentul de R&D.

2. Implicarea brandului pe piața locală scade considerabil. De ce? Un brand care reușește să vândă pe canalele oficiale are șanse mai mari să ofere produse de testare, de a intra în legatură strânsă cu consumatorii și de a se implica în activități sportive locale (concursuri sau evenimente sportive).

3. Garanția nu există. Și nu trece zi să nu apară cineva pe un grup de alergători care să se plângă că i s-au stricat pantofii după un antrenament sau că produsul recent cumpărat de pe piața gri nu mai pornește. Producătorul, care în mod normal înlocuiește sau repară produsele cumpărate de pe canalele oficiale, se vede nevoit să refuze orice plângere venită în urma unei achiziții de pe piața gri.

4. Sportivii profesioniști sau cei cunoscuți nu pot beneficia de ajutor considerabil din partea brandurilor. La nivel internațional, brandurile îi sprijină pe cei care fie au rezultate foarte bune, fie fac lucruri remarcabile în comunitatea sportivă. Deseori acest sprijin constă în produse, dar și în bani. În România, marea majoritate a sponsorizărilor constau exclusiv în produse, însă banii sunt cei care îi ajută pe sportivi să obțină performanțe mai bune.

Înainte de concluzii, iată câteva exemple concrete (11 noiembrie 2017):

ASICS Frontrunner este unul dintre cele mai mari proiecte internaționale de alergare: zeci de alergători amatori și profesioniști din diferite țări au devenit ambasadori locali ai brandului japonez.

Ar fi frumos să se deruleze și în România acest proiect, nu? Problema este că pantofii ASICS încă sunt la mare căutare pe canalele gri, nu în magazine.

https://youtu.be/PxEPtYEl6us

Ceasul Garmin Fenix 5 costă 2.799 lei aici și aici. Pe Olx.ro costă 1.750 lei, cu 1.050 lei mai ieftin decât în magazinele oficiale.

Concluzii:

De fiecare dată când un produs se vinde pe piața gri, ne tăiem craca de sub picioare. Facem din România o țară în care brandurile se vor implica din ce în ce mai puțin, vom avea din ce în ce mai puțin acces la tehnologie, vom plânge că trebuie să plătim sute de lei pe o reparație care în mod normal producătorul o oferă gratuit.

Și nu vom avea voie să ne plângem că suntem în lumea a treia în ceea ce privește atenția pe care ne-o acordă companiile sportive mari, că brandurile nu fac lansări dedicate în România (în alte țări există evenimente de lansare pentru cele mai importante produse, la care sunt invitați sportivi profesioniști și jurnaliști).

Sfatul nostru: orice produs cumpărați, luați-l de pe canalele oficiale. Costă puțin mai mult, însă încurajează un comerț sănătos și sustenabil.

Inside info: Un distribuitor autorizat plătește taxe la stat, angajează oameni (crează locuri de muncă), investește în promovarea produselor, oferă factură, asistență, service. Un distribuitor neautorizat (de pe piața gri) nu oferă, de obicei, nici unul dintre serviciile enumerate anterior.

6 comentarii. Leave new

  • Sunt curios cu cat ia VAZATORUL de pe OLX ceasul , de isi permite sa-l dea cu 1400 si BANUIESC sa aibe si profit ?
    Am vazut ca sunt destul de multi VANZATORI de produse sportive pe OLX ….oare de unde provin !?!? O GANDIRE romaneasca ar zice ca sunt furate , dar totusi asa de multe ?
    Si INDIFERET ce s-ar zice , chiar si un cetatean al unui stat din vest ar fi tentat de un pret mai mic cu 1000 de lei ( in cazul romaniei ) al unui astfel de produs !

    Răspunde
    • E imposibil de spus de unde provin si la ce pret sunt achizitionate / obtinute, iar diferenta de 1000 lei (220 EUR) poate fi tentanta pentru orice cetatean (din est sau din vest), ai dreptate. Insa este de datoria noastra sa promovam o gandire corecta!

      Răspunde
  • Oameni buni, despre ce vorbim noi aici, totusi? Tot respectul fata de brandurile care investesc in atatea departamente. Insa, aceste produse de pe „canalele gri”, evident, atata timp cat nu sunt furate sau fake-uri, practic ele sunt produsele originale cumparate de la producatori dar revandute mai ieftin, lucru care pana la urma nu afecteaza cu nimic brandu…deoarece ei si-au vandut produsul. De ce este acest lucru insa posibil? Ei bine, aici apare adevarat problema a fenomenului ce trebuie luat in calcul. PENTRU ca, fara suparare, dar asta-i realitatea…NOI suntem un pic cam luati de prosti . (continuare in urmatorul comentariu…)

    Răspunde
    • (continuare…) ADICA, DUPA CE CA AVEM ACCES LA O CANTITATE FOARTE LIMITATE DE BRANDURI DE TOP ( DIN SFERA SPORTULUI), DE UNDE SI CARENTA IN ACCESUL LA FOARTE MULTE MODELE DE „ULTIMA TEHNOLOGIE” DUPA CARE SUSTINE SI ANUNTUL CA TANJIM, SI ACELEA PE CARE LE AVEM…SUNT MAI SCUMPE CA ORIUNDE ALTUNDEVA. SI ACUM MAI TREBUIE SA NE SI CONDAMNAM CA IN LOC SA DAM JUMATATE DE SALARIU PE ULTMU MODEL DE LA ADIDAS, SUNTEM DISPUSI SA NE „COMPROMITEM” DEMNITATEA CA SA CUMPARAM LA JUMATATE DE PRET DE LA CINEVA CARE A PRINS PRODUSUL REDUS SEMNIFICATIV DE PE LA VREUN MARE COMERCIANT STRAIN?PAI, NU MA INTELEGETI GRESIT…NU SUNT DELOC DE ACORD CU ADOPTAREA COMERTULUI „GRI”, CARE NU OFERA SIGURANTA DEPLINA SI ESTE DIN DIFERITE MOTIVE MORALE GRESIT. (…)

      Răspunde
      • (…) DAR TOTUSI, HAIDETI MAI DEGRABA SA DAM DE INTELES COMERCIANTILOR NOSTRI ROMANI CARE COMERCIALIZEAZA PRODUSE DE LA ACESTE BRANDURI CA NU SUNTEM NICI DISPUSI SA PLATIM DE 2 ORI MAI MULT DECAT NEAMTUL SAU ENGLEZUL CARE MAI ARE SI SALARIUL DE 5 ORI MAI MARE. ADICA…CHIAR ASA AM AJUNS?

    • Salut, Andrei. Inteleg punctul tau de vedere, insa am scris clar despre piata gri care nu ofera factura – asadar nu exista POSIBILITATEA ca produsele sa fie cumparate legal de la.producator!

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.
You need to agree with the terms to proceed

Meniu